Kiedy myślimy o Afryce, przed oczami często stają obrazy pustyń, dzikiej przyrody i skomplikowanych wyzwań społecznych. Stereotypy mogą mocno wpływać na nasz sposób myślenia o tym kontynencie. Ale jak to wygląda z drugiej strony? Co myśli przeciętny Kenijczyk o Polsce? Czy nasz kraj kojarzy mu się z zimowym pejzażem, biegającymi po ulicach “białymi niedźwiedziami” albo… czymś zupełnie innym?
Dla nas w HumanDOC odpowiedź na te pytania to coś więcej niż tylko ciekawostka – to klucz do budowania autentycznych relacji opartych na zrozumieniu i szacunku. W ramach projektu, który realizujemy w Kenii, chcemy zbliżyć do siebie nasze światy, wychodząc poza medialne klisze.
To podejście jest fundamentem naszej filozofii działania: Design Optimal Change, w której kluczowe są dla nas ludzie, społeczność i wspólne poszukiwanie rozwiązań.
Jak działamy?
Chcemy zrozumieć, jak Polska i Polacy są przedstawiani w kenijskich mediach. Wraz z naukowcami z Uniwersytetu Opolskiego oraz konsultantami ze strony kenijskiej analizujemy artykuły, programy telewizyjne i materiały online, aby dostrzec, co dominujące opinie mówią o naszym kraju. To pozwala nam dostrzec, gdzie warto postawić akcent i jakich stereotypów możemy spróbować wspólnie się pozbyć.
Kolejny etap to zaproszenie do Polski kenijskich dziennikarzy. Podczas ich wizyty chcemy im pokazać naszą rzeczywistość z bliska – zabrać ich tam, gdzie na co dzień toczy się życie polskich miast i miasteczek, podzielić się naszą kulturą, a przede wszystkim stworzyć przestrzeń do autentycznej wymiany doświadczeń. Nie chodzi o „edukowanie”, ale o pokazanie Polski w naturalnym świetle, takiej, jaka jest.
Kampania w Kenii
To, czego doświadczą dziennikarze podczas wizyty studyjnej, posłuży jako podstawa do stworzenia kampanii informacyjnej w kenijskich mediach. Naszym celem jest, by przekaz o Polsce był nie tylko rzetelny, ale też dopasowany do tego, co jest ważne dla kenijskiego odbiorcy. Chcemy stworzyć kampanię, która odwołuje się do jego codzienności, inspiracji i rzeczywistych zainteresowań. Współpracując z kenijskimi dziennikarzami, w tym zrzeszonymi w , dążymy do stworzenia treści, które zbliżą nasze społeczności do siebie w sposób przemyślany i przede wszystkim autentyczny.
Dlaczego to wszystko ma znaczenie?
Wzajemne poznanie to fundament globalnej edukacji, na której opiera się nasz projekt. Kenia jest dla nas nie tylko coraz ważniejszym partnerem gospodarczym i turystycznym, ale także przykładem kraju, z którego przyjeżdżają do Polski studenci i specjaliści. Wzajemne zrozumienie jest ważne, jeśli chcemy, aby współpraca między naszymi krajami rozwijała się w duchu wzajemnego szacunku i współistnienia. Realizując projekt, który ma na celu edukację i łamanie stereotypów, stawiamy na prawdziwe relacje między ludźmi, bo wierzymy, że dzięki temu tworzymy przestrzeń do bezpieczniejszego i bardziej otwartego świata dla nas wszystkich.
Globalne zrozumienie – lokalne bezpieczeństwo
Projekt HumanDOC jest częścią naszych działań z zakresu edukacji globalnej – idei, która dąży do budowania zrozumienia między krajami Globalnego Południa i Globalnej Północy. To właśnie takie działania sprawiają, że mimo odległości i różnic kulturowych, możemy budować poczucie globalnej wspólnoty i bezpieczeństwa, które są podstawą pokojowej współpracy na arenie międzynarodowej.
Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej w konkursie „Dyplomacja publiczna 2024 – 2025 – wymiar europejski i przeciwdziałanie dezinformacji”