PRZEJŚCIE: projekt dla młodzieży 14-18 lat
Bycie nastolatkiem jest trudne w normalnych warunkach. Dorastanie w czasie wojny jest doświadczeniem ekstremalnie ciężkim.
Jak wynika z raportu przygotowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej na początku 2023r. jedynie 24% ukraińskiej młodzieży-uchodźców (w wieku 15-18 lat) jest zarejestrowanych w polskim systemie edukacji. Pozostała część uczy się w ukraińskim systemie edukacji internetowej. Nie ma jednak dokładnych danych, ilu z nich faktycznie chodzi do jakiejkolwiek szkoły, czy to w Polsce czy zdalnie w Ukrainie.
Fundacja HumanDoc i CARE International in Poland realizują wspólnie projekt mający na celu wsparcie powrotu młodych Ukrainek i Ukraińców do nauki w Polsce lub on-line w systemie ukraińskim. Edukacja to przecież nie tylko możliwość zdobywania wiedzy, ale poczucie normalności, bezpieczeństwa i przynależności.
Cele projektu CARE Edu:
- KLUB „PRZEJŚCIE”
Naszym sztandarowym działaniem jest otwarcie świetlicy młodzieżowej w Opolu. To przestrzeń, w której nastolatki mogą się zarówno uczyć, jak i integrować.
Można tu korzystać ze specjalnych stanowisk edukacyjnych i pomocy dydaktycznych, które ułatwiają odrabianie pracy domowej lub naukę zdalną. W salach organizowane są także kursy językowe i korepetycje.
W nieformalnej części świetlicy młodzież może wypoczywać, grać w planszówki, brać udział w zajęciach arte-terapii lub po prostu spotykać się ze sobą i rozmawiać.
- EDUKACJA
– Kursy języka polskiego dla dzieci i młodzieży ze szczególnym uwzględnieniem kluczowego słownictwa szkolnego, obejmującego takie tematy jak matematyka, chemia, biologia i fizyka.
– Korepetycje dla młodzieży oraz spotkania pozalekcyjne, podczas których będą mogli wspólnie odrobić pracę domową lub przygotować się do zajęć na kolejny dzień
– Doradztwo dla młodzieży w zakresie ścieżki edukacyjnej i wyboru przyszłego zawodu.
- POMOC PEDAGOGICZNO-PSYCHOLOGICZNA
– Poradnictwo i wsparcie pedagogów i psychologów (terapie 1na1) dla młodzieży i ich rodziców lub opiekunów w zakresie stresu adaptacyjnego i integracyjnego, problemów z rówieśnikami itp.
– Zajęcia redukujące stres, w tym grupy autoterapeutyczne: śpiew, taniec, rysunek/malarstwo, warsztaty filmowe, teatralne czy pisanie bloga
– Grupy wsparcia dla młodzieży, prowadzone przez psychologów, terapeutów i pedagogów
– Poradnictwo i inne rodzaje wsparcia dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w nauce, uczęszczającymi do polskich szkół (ADHD, spektrum Aspergera, trudności w mówieniu, trudności z koncentracją, w tym zajęcia z logopedą, zajęcia psychosensoryczne itp.
- INTEGRACJA
– Zajęcia edukacyjno-integracyjne dla młodzieży ukraińskiej i polskiej, obejmujące gry terenowe, uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych, imprezach sportowych, itp.
- WSPARCIE MŁODZIEŻY W OŚRODKACH ZBIOROWEGO ZAKWATEROWANIA
Liczne ośrodki zbiorowe dla uchodźców nie są wspierane, odwiedzane, a nawet monitorowane przez jakiekolwiek organizacje czy samorządy. HumanDoc jest zazwyczaj jedyną placówką, która zapewnia pomoc nastolatkom-uchodźcom przebywającym w tych miejscach.
Tymczasem, to w właśnie tam rośnie liczba przypadków samookaleczeń, uzależnień, depresji oraz ryzyka wykorzystywania seksualnego i przemocy wśród młodzieży.
Nasze zespoły mobilne docierają tam, by móc na miejscu realizować wszystkie cele programu CARE EDU opisanie powyżej.