W Polsce przebywa obecnie około 800 tysięcy ukraińskich dzieci w wieku szkolnym. Tylko jedna czwarta z nich uczęszcza do polskich placówek oświatowych. Sytuacja pozostałych nie jest dokładnie znana.
Od wybuchu wojny w Ukrainie w lutym 2022 roku polski system edukacji mierzy się z wyzwaniem bez precedensu. Według MEiN do polskich szkół trafiło 200 tysięcy dzieci uchodźczych. Stało się to praktycznie z dnia na dzień, bez żadnego przygotowania. Liczyło się przede wszystkim jak najszybsze zapewnienie młodym ludziom normalności i prawa do nauki.
Nadszedł jednak czas na bardziej wnikliwe przyjrzenie się sytuacji edukacyjnej uchodźców. Fundacja HumanDoc w partnerstwie z UN Global Compact Network Poland wdraża projekt mający na celu z jednej strony jak najlepszą adaptację ukraińskiej młodzieży w polskich szkołach, z drugiej, dotarcie do tych dzieci, które wciąż uczą się w ukraińskim systemie online albo nie uczą się wcale. Każda z tych grup boryka się z różnym problemami. Ich jak najszybsze zdiagnozowanie i rozwiązanie jest kluczowe dla zapewnienia pomyślnej przyszłości młodym Ukraińcom.
Projekt jest realizowany w ramach komponentu Edukacja w programie United Business for Ukraine UN Global Compact Network Poland, którego beneficjentem jest HumanDoc.
Nasze cele:
- wsparcie uczniów z Ukrainy w odnalezieniu się w polskich szkołach
- polepszenie dobrostanu psychicznego uczniów ukraińskich
- włączenie do polskiego społeczeństwa młodzieży uczącej się online w ukraińskich szkołach
- dotarcie do dzieci i młodzieży, które nie uczą się w żadnym systemie
- rozwój kompetencji językowych uczniów ukraińskich w zakresie języka polskiego
- pomoc uczniom ukraińskim w opanowaniu podstawowych treści programowych wymaganych w polskich szkołach
- wsparcie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (wynikającymi z wcześniejszych zaburzeń lub przeżytych traum), dla których często nie ma dla nich miejsca w polskich szkołach, a z powodu swoich ograniczeń nie są w stanie uczestniczyć w ukraińskiej szkole online
- integracja polskich i ukraińskich uczniów
- wsparcie rodziców i opiekunów ukraińskich uczniów w lepszym zrozumieniu sposobu funkcjonowania polskich szkół oraz samego procesu adaptacji ich dzieci w nowym środowisku
- wsparcie nauczycieli i opiekunów szkolnych pracujących w placówkach, w których uczą się uczniowie ukraińscy.
Jak to robimy:
W naszych centrach integracji w Warszawie i Opolu, a także za pomocą grup mobilnych HumanDoc, które docierają do ośrodków zakwaterowania dla uchodźców położonych z dala od dużych miast, zostaną zorganizowane:
- Zajęcia z języka polskiego
- Zajęcia wyrównawcze i pomoc w odrabianiu lekcji
- Konsultacje i wsparcie pedagogiczne i psychologiczne dla dzieci oraz ich opiekunów
- Zajęcia redukujące stres: lekcje śpiewu, tańca, plastyczne, filmowe, blogowe
- Grupy wsparcia prowadzone przez psychologów, psychoterapeutów i pedagogów
- Konsultacje i wsparcie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczęszczającymi do polskich szkół (uczniowie z ADHD, Aspergerem, zaburzeniami mówienia, zaburzeniami koncentracji itp., w tym wparcie logopedyczne, psychosensoryczne, psychologopedyczne)
- Edukacyjne zajęcia integracyjne z udziałem dzieci ukraińskich i polskich, jak gry terenowe, wspólny udział w wydarzeniach kulturalnych, zajęcia sportowe, itp.
- Konsultacje dla młodzieży dot. kontynuacji edukacji i wyboru ścieżki zawodowej.
Do wszystkich pozostałych dotrzemy dzięki specjalnym webinarom poświęconym zachęcaniu dzieci i młodzieży do kontynuowania nauki, które nie tylko pozwala na przyswajanie wiedzy, ale zapewnia stabilność, ochronę i poczucie przynależności. Przywraca normalne życie.