Przez kilka tygodni opracowywaliśmy materiały z całego świata i udostępnialiśmy je w social mediach, bo misją Fundacja HumanDoc jest poszerzanie świadomości społecznej na tematy globalne, ale także wspieranie rozwoju gospodarczego, informacyjnego i demokratycznego społeczeństw. Wiedzieć więcej to mieć większy wpływ na własne wybory i decyzje.
Tymczasem w okresie pandemii obserwowaliśmy zalew niesprawdzonych lub też nieprawdziwych informacji, choć w trudnych czasach izolacji sprawdzone i rzetelne informacje są na wagę złota. Dlatego postanowiliśmy stworzyć cykliczną prasówką, w której dzieliłyśmy się artykułami, fotoreportażami i innymi materiałami medialnymi z całego świata, które uznaliśmy za wartościowe i godne polecenia.
Nasza akcja informacyjna spotkała się z ogromnym zainteresowaniem czytelników. Posty z informacjami docierały do kilku, kilkunastu tysięcy osób. Jednocześnie giganci medialni sami zwracali uwagę na zalew fake newsów i konieczność walki o rzetelną informację. BBC informowało „Setki postów rozpowszechniających dezinformację o Covid-19 pozostało w Internecie, zgodnie z raportem Centrum Przeciwdziałania Nienawiści Cyfrowej.”
W artykule BBC czytamy także – „Na Facebooku i Twitterze zgłoszono około 649 postów, w tym fałszywe lekarstwa, propagandę przeciw szczepieniom i teorie spiskowe wokół 5G. Według raportu 90% tych treści pozostało widocznych online bez załączonych ostrzeżeń.”
Zaś prasowe Facebooka poinformowało, że w marcu i kwietniu negatywnie pod względem prawdziwości i rzetelności zweryfikowało około 90 milionów treści związanych z Covid-19.